Een luisterend oor en een welgemeend advies

Een luisterend oor en een welgemeend advies

08 nov 2018 - Jan

Een luisterend oor en een welgemeend advies

Sinds jaar en dag houdt Willem Paardekooper een inloopspreekuur bij het kantoor van de Bedrijfsledengroep van de Hoogovens/Corus - nu Tata-steel. Elke donderdagmiddag staat zijn deur tussen 15 en 16 uur open om FNV-leden, en ook niet-leden, bij te staan met een luisterend oor en een advies. Waar nodig legt hij de vraag op het bordje van de juristen van de vakbond.

Het Ledenservicepunt is tegenwoordig gevestigd op de 2e verdieping van een groot kantoorgebouw aan de Rooswijkweg 130 in Velsen Noord (nabij ingang Rooswijk van Tata-Steel IJmuiden). Bezoekers zullen op eigen gelegenheid naar de Ledenservice moeten komen, want er is daar geen Openbaar Vervoer. Vanaf het station NS Beverwijk is het 15 minuten lopen.

Bij de ingang van het gebouw is op een paal een zoekmenu toegankelijk om bij de FNV aan te bellen. Je kunt, als je buiten voor de ingang het telefoonnummer   0251 – 211833 bellen. Dan komt Willem naar beneden of maakt hij de deur open. 

Vakbondskaderlid Paardekooper heeft een grote staat van dienst bij de Hoogovens in IJmuiden. Vrijwel zijn hele werkzame leven bij dit bedrijf was hij lid van de Ondernemingsraad en commissies van de bedrijfsonderdelen. In die rol maakte hij er een gewoonte van om her en der zijn oor te luisteren te leggen op verschillende afdelingen en bedrijven om te weten wat er speelt. Ook was hij jaren lid van de zogeheten ‘ontslagcommissie’, waar problemen en voorvallen werden voorgelegd. Conflicten tussen chefs en medewerkers, vermeende of daadwerkelijke diefstal van spullen en materiaal of misdragingen kwamen er aan bod. Dan ging Willem Paardekooper op zoek naar het naadje van de kous om tot een oordeel en advies te komen. ‘Dikwijls was ontslag onvermijdelijk, als werkers op heterdaad werden betrapt bij het stelen materiaal, bijvoorbeeld, maar als de waarheid wat dichter bij het midden lag, dan konden we het dikwijls af doen met een schorsing of waarschuwing’, aldus Paardekooper.

Tot de opheffing vorig jaar, maakte Paardekooper onderdeel uit van de Cliëntenraad van Beverwijk. Daardoor is hij goed op de hoogte van de regels van bijvoorbeeld IJmond Werkt. Door cliënten goed te prepareren op wat zij in het kader van een re-integratietraject kunnen verwachten en te wijzen op hun rechten, zijn ze beter bestand tegen de soms willekeurige bejegening. Het maakt echt veel uit of je een organisatie als IJmond Werkt voor jouw belang en doel kunt inschakelen, of dat gedwongen moet mee doen aan allerhande trajecten en cursussen – op straffe van het verlies of een korting op de uitkering.

Op donderdag 21 oktober meldden zich drie klanten voor het spreekuur. Vooraanmelding is niet nodig. De keerzijde daarvan is dat klanten van de ledenservice soms even op hun beurt moeten wachten.

Een klant, werkzaam in de vis in IJmuiden, loopt er tegenaan dat zijn baas veel meer flexibiliteit van hem vraagt dan in het arbeidscontract en de CAO is afgesproken. Bij een 40-urige werkweek wordt een klok gebruikt waarmee de werktijd tot op de minuut wordt genoteerd. Omdat de baas het werk niet goed organiseert zijn de geklokte werkuren en -minuten altijd minder dan de 8 uren die hij geacht wordt te werken. Nu probeert die baas zijn medewerker te laten overwerken op dagen in het weekeinde, zonder toekenning van het overwerktoeslag, door de uren die door de week niet zijn geklokt dan alsnog te laten invullen. Dat klopt natuurlijk niet.

Ook de volgende klant op het spreekuur van de Ledenservice heeft te maken met een zuinige baas. De CAO van het Schoonmaakbedrijf op Schiphol schrijft voor dat medewerkers na het behalen van specifieke diploma’s aanspraak maken op een indeling in een hogere salarisgroep. Zoals veel bazen en werkgevers een ‘piepsysteem’ hanteren, krijgt ook deze klant niet ‘automatisch’ waar hij recht op heeft. Neen, eerst moet je als werknemer aan de bel trekken om je recht te doen gelden.

De Ledenservice in het kantoor van de Bedrijfsledengroep van Tata-Steel staat nadrukkelijk open voor leden en niet-leden van buiten Tata-Steel. Het lidmaatschap is wèl een voorwaarde om gebruik te kunnen maken van de juridische dienst van de FNV.

FNV inloopspreekuur

Rooswijkweg 130
Kamer 134 (2e verdieping)
1951 MK Velsen-Noord
Plan je route
• Donderdag: 15.00 tot 16.00 uur

Het kantoor is op de tweede verdieping. Bel 0251 - 211833, dan komt er iemand naar beneden om de deur te openen.

Deel dit artikel

Geef een reactie op dit artikel

Jouw bericht