Vraag & Antwoord: #metoo op kantoor

31 okt 2017 - (Nieuwsbrief DFT, De Financiële Telegraaf, 31-10-2017)

Vraag & Antwoord: #metoo op kantoor

Een van mijn medewerksters is – geïnspireerd door #metoo – naar mij toegekomen en heeft mij verteld dat haar manager haar al tijden onheus bejegent en ongepast betast. Wat moet ik doen?

In dit soort gevallen is het belangrijk – voor het bedrijf, voor de betrokkenen én juridisch – om een klacht voortvarend, maar ook zorgvuldig, op te pakken. Het beginsel van hoor en wederhoor is daarbij van zeer groot belang. De klager moet worden gehoord maar óók degene waarover is geklaagd. Beiden moeten hun verhaal kunnen doen. Het doen van nader onderzoek kan nodig zijn als de verhalen van de klager en degene waarover is geklaagd haaks op elkaar staan. In dat geval kunnen collega’s bijvoorbeeld worden gehoord.

Als blijkt dat de manager zich inderdaad heeft misdragen, dan zal daartegen – afhankelijk van de ernst – hard moeten worden opgetreden. Een berisping, demotie, overplaatsing of ontslag kunnen daarbij tot de mogelijkheden behoren. Als uit het onderzoek niet blijkt wat er in het verleden wel of niet is gebeurd, dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de klager en de beklaagde in de toekomst in elk geval niet meer met elkaar samen hoeven te werken.

 

Deel dit artikel

Geef een reactie op dit artikel

Jouw bericht