'Rotra betaalt Roemeense chauffeurs 3.000 euro per maand'

04 feb 2017 - (De Gelderlander 31-01-2017)

'Rotra betaalt Roemeense chauffeurs 3.000 euro per maand'

Roemeense chauffeurs die rijden voor transportbedrijf Rotra, verdienen maandelijks een kleine 3.000 euro bruto. Directeur Harm Roelofsen van het Doesburgse transportbedrijf bestrijdt daarmee dat de Oost-Europese bestuurders worden uitgebuit.

Dat bleek dinsdag tijdens een voorlopig getuigenverhoor van de directie van het meer dan 100 jaar oude Koninklijke Rotra in de rechtbank in Arnhem. Op verzoek van vakbond FNV werden twee directieleden, Gerard Roelofsen en zijn zoon Harm, en een manager onder ede gehoord over de inzet van de Roemeense chauffeurs. Op basis daarvan besluit de bond later om wel of niet over te gaan tot een civiele procedure.

Overuren
Het inkomen voor de chauffeurs bestaat uit een vast loon, met daarbij opgeteld netto-uitkeringen zoals onkostenvergoedingen en toeslagen voor het maken van overuren. Hoeveel het vast loon bedraagt, kon Roelofsen dinsdag niet zeggen. Volgens de FNV is dat 288 euro en komen daar nog nettobedragen bovenop van zo'n 1.500 euro. „Stuitend is dat alleen over die 288 euro premies worden afgedragen. Er is nauwelijks pensioenopbouw en bij ziekte en vakantie krijgen ze niet die nettobedragen, alleen die 288. Op deze manier verpest een grote speler als Rotra de markt”, aldus de FNV.

De onderneming, die ruim 800 medewerkers telt, heeft naar eigen zeggen rond de 10.000 klanten, verspreid over Europa.

Dochteronderneming
De ongeveer 125 Roemeense chauffeurs zijn in dienst van Truck Supply Europe (TSE), net als Rotra een dochteronderneming van Rotrexa Holding. TSE is een Roemeens bedrijf, betoogt directeur Harm Roelofsen, en valt daardoor onder de wetgeving van dat land.

Volgens vakbond FNV is er sprake van een schijnconstructie: de chauffeurs zijn feitelijk in dienst van Rotra met standplaats Doesburg en moeten daarom conform de Nederlandse cao worden uitbetaald.

Vrije tijd
Doesburg is een van de vele plaatsen in Europa waar de chauffeurs hun rusttijd kunnen doorbrengen, werpt het bedrijf tegen. Er is daar een ruimte om te ontspannen en er zijn sanitaire voorzieningen. „Chauffeurs kunnen daar hun vrije tijd in alle vrijheid doorbrengen.”

Over mogelijke overschrijding van de rij- en rusttijdenregelgeving heeft de FNV afzonderlijk een rechtszaak aangespannen tegen Rotra. Die dient later dit jaar.

 

Deel dit artikel

Geef een reactie op dit artikel

Jouw bericht