Vraag & Antwoord: Personeelsdossier

28 jan 2017 - (Nieuwsbrief DFT, De Financiële Telegraaf, 24-01-2017)

Vraag & Antwoord: Personeelsdossier

We hebben van een medewerker een verzoek tot inzage in zijn personeelsdossier ontvangen. Moeten wij zijn verzoek honoreren?

In de wet is geregeld dat een werknemer recht heeft op inzage – en correctie – van zijn personeelsdossier, aldus een arbeidsrechtjurist voor XpertHR. Dat betekent niet dat de werkgever het personeelsdossier uit handen moet geven aan de werknemer. De werkgever kan de werknemer bijvoorbeeld inzage geven in het bijzijn van de direct leidinggevende of de HR-adviseur. Als de werknemer vraagt om kopieën van bepaalde documenten, moet de werkgever die geven.

Notities die persoonlijke gedachten van leidinggevenden of andere medewerkers bevatten en uitsluitend bedoeld zijn voor intern overleg, mag de werkgever voor de inzage (tijdelijk) uit het dossier halen.

Een verzoek van de werknemer om zaken te corrigeren hoeft de werkgever alleen te honoreren als gegevens feitelijk onjuist zijn. Een subjectief oordeel, bijvoorbeeld een gespreksverslag of beoordeling, hoeft de werkgever niet te corrigeren. Wel heeft de werknemer het recht om zijn eigen versie aan het dossier toe te voegen.

 

Deel dit artikel

Geef een reactie op dit artikel

Jouw bericht